Šta je potrebno znati pre izrade banera

Posted by | No Tags | Baneri · Dizajn | Comments Off on Šta je potrebno znati pre izrade banera

Podelite sa drugima...Share on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Facebook

Baneri zauzimaju jedan jako bitan deo u oblasti grafičkog dizajna. Možda zato što pored lepog izgleda on mora da još poseduje funcionalnost, adaptivnost i iskoristljivost. Kako bi se bolje primenile sve ove osobine na jedan baner, moramo se osloniti na veliki broj statističkih podataka koji su proizišli iz velikog broja istraživanja i testiranja. Cilj ovih testiranja je da se grupišu i definišu navike korisnika na internetu, da bi smo tačno mogli da odredimo kako i na kom mestu da ponudimo naš proizvod u trenutku kada to korisniku zatreba.

 

Čak i sada dok ovo čitate navike i trendovi se konstantno menjaju. Samim tim i načini privlačenja pažnje korisnika se menjaju.

Samo u Americi u 2012 godini prema istrazivanja sajta comscore ukupno je bilo 5.3 triliona prikaza grafičkih oglasa (banera). 3 od 10 oglasa nikada nisu viđena. U proseku svakom korisniku je na mesečnom nivou prikazano oko 1700 grafičkih oglasa.

 

Prosečni CTR (click through rate) iznosio je 0.11%. CTR se izračunava kada broj prikaza podelite sa brojem klikova.

 

U daljem tekstu pozabavićemo se razloziima koji su odgovorni za ovako niske rezultate.

 

Ovaj problem se naziva Nevidljivost Banera. On može imati više faktora. I mi ćemo se potruditi da vam predstavimo osnovne uzročnike ovog problema. Kao i način na koji se oni mogu zaobići ili umanjiti.

Šta predstavlja Nevidljivost Banera?

Nevidljivost Banera predstavlja fenomen koji je povezan sa vebsajtovima, i čini svesno ili nesvesno ignorisanje i preskakanje banera na strani.

Prvi put se ovaj termin koristi 1998 u radu Benway, J. P. i Lane, D. M. u radu “Nevidljivost Banera: Korisnici često ignorišu očigledne linkove” (Banner Blindness: Web Searchers Often Miss “Obvious” Links).

 

Oni navode da su kroz više eksperimenta saznali da iako su povećavali veličinu banera, koristili jarke boje ovi oglasi su i dalje bili ignorisani od strane korisnika. Takođe su baneri ignorisani iako su imali jako korisne informacije koje su bile usko povezane sa interesovanjem korisnika. Pored veličine, izgleda i poruke koje nose , zaključili su da njihova vidljivost takođe zavisi i od pozicije na kojoj se nalaze. Tako su oni baneri koji su se nalazili na vrhu i dalje od željenih informacija za korisnika više ignorisani od onih koji su bili niže na strani i bliži ženjenim informacijama i linkovima.

 

Razlog za ovakvo ponašanje korisnika je njegova usresređenost na traženje njemu željene informacije . I u tom stanju usresređenosti on isključuje i ignoriše sve ostale informacije na sajtu.

Preopterećenost Informacijama

Sa pojavom banera javilo se i mišljenje da bi baner bio primećen on mora da se razlikuje i da odskače od svih ostalih delova strane. Međutim vrlo brzo je dokazano da je ovakav način razmišljanja pogrešan, i da bi baner bio efikasniji mora da bude vizuelno približan strani na kojoj se nalazi. Baner se treba razlikovati u određenoj meri, ali da bi mogao da bude primećen on bi morao da se prilagodi. Razlog za ignorisanje banera koji su blještavi i jarkih boja je preopterećenost podataka. Naime vremenom smo navikli sebe da ignorišemo ono što nas ne interesuje, jer bi u suprotnom bili preplavljeni informacijama sa svih strana, i provodili bi mnogo vremena na svakoj strani.

Kako pregledamo sadržaj na stranici?

Velika istraživanja su vršena da bi se otkrio šablon pregledanja sadržaja na stranici. I došli su do zaključka da ljudi najviše čitaju u obliku slova F,X,L,Z ili takozvani F,X,L,Z paterni.

 

U ovim istraživanjima je zaključeno da velika većina koristi F patern. Kod F paterna korisnik prvo pregleda deo u kome obično stoji naslov sadržaja, zatim se spušta do niže do centralnom dela sadržaja i tu nastavlja horizontalni pregled, ali u ovom taj pregled je kraći, i nakon toga nastavlja da se spušta po levoj strani do kraja strane

 
f_reading_pattern_eyetracking-UI

Čak 80% korisnika ne koristi ili jako retko koristi skrol, dok ostalih 20% pogleda sadržaj koji se nalazi ispod takozvanog prvog skrola.

 

Ono što je jako interesantno za položaj banera na strani su podaci da 69% korisnika ne pregleda desnu stranu stranice već samo sadržaj na levoj.

 

Kako bi se sami uverili u ove podatke i ujedno otkrili svoj patern skeniranja podataka, pogledajte ovu sliku, i sami ćete uvideti kako vam pogled šeta po slici, fokusirajući se na razne objekte na različitim stranama i po određenom redosledu.

 
kandinsky-composition-8
 

Korišćenje paleta boja na baneru

Boja kod ljudi izaziva raličite reakcije. Boja kod može da asocira na neko određeno mesto, određeni trenutak, a kod nekoga i da izazove određene emocije.
Obično se koristi više tonaliteta boja, kontrastom boja označavamo određena regije banera i takođe vršimo separaciju segmenata.

 

Postoji tri faktora na koja moramo da obratimo pažnju:

-Kompatibilnost boja ( kako boje međusobno vrše interakciju)

 

-Kontarast boja(koristi se da bi se vršila separacija segmenata)

 

-Vibracija boja ( osvetljenost ili zatamnjetost se koristi da bi diktirali raspoloženje korisnika)


 

Izbor primarne boje i palete boja biramo na osnovu boje logoa, sajta, promotivnog materjala. Ako se boja ne slaže sa reakcijom koju želite da postignete kod korisnika, uvek možete pomisliti na osnovne reči koje opisuju vaš proizvod, sajt, firmu i izabrati boju koja vas najviše asociraju na te reči.

Neke od osnovnih paleta boja su:

Monohromacka kolorna šema koja je u suštini varijacija jedne boje kroz saturaciju i transparentnost. Ovom paletom postižemo elegantan i čist izgled.

Monohromacka šema
 
 

Analohna kolorna šema je korišćenje boja koje su jedna uz drugu na paleti svih boja.

Analogna kolorna šema
 
 

Kontrasna kolorna šema je korišćenje boja koje se nalaze na suprotnim stranama ako spektar boja gledamo kao prsten. Sa korićenjem ove palete treba posebno voditi računa jer se lako može preterati i moželako odbiti korisnika.

Kontrasna kolorna šema
 
 

Trougaona kolorna šema je korišćenje boja koje su ravnomerno udaljene jedne od drugih. Obično se koristi jedna kao primarna a ostale dve za akcentovanje detalja.

Trougaona kolorna šema
 

Grafički baneri ili Tekstualni?

Iako grafički baneri skreću više pažnju na sebe onu tu pažnju ne zadržavaju dugo. U zavisnosti od onoga šta želite da promovišete možete se opredeliti ili za grafičke ili za textualne. Tekstualni oglasi se mogu jako dobro pokazati, jer na prvi pogled ne odbija korisnika, i duže mu drži pažnju. Obično se prilagođavaju sajtu po pitanju pozadine i fonta tako da se jako lepo adaptiraju na strani, i mogu lako da zavaraju korisnika da se radi o sadržaju sajta.

Evolucija banera

Prateći ekspanziju mobilnih telefona i ostalih “smart” uređaja baneri su nekako morali da evoluiraju. Sam fizički prostor ne dozvoljava prikazivanje banera kao na Pc-u. Iz tog razloga otvoreno je novo tržište za prikaz banera koje ovaj put ne uključuje web stranice. U pitanju su naravno igre i još bezbroj aplikacija koje koristimo svaki dan na našim pametnim prenosivim uređajima.

Niste sigurni da li je vaš baner dobar?

Ako niste sigurni u efikasnost vašeg banera, možete ga postaviti u komentaru i mi ćemo vam dati našu procenu, i uputićemo vam savete ako je to potrebno, potpuno besplatno.

Podelite sa drugima...Share on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Facebook

No Comments

Comments are closed.